In de rubriek ‘Verhalen van de werkvloer’ delen we herkenbare praktijksituaties uit de horeca. Luchtig, authentiek en soms verrassend. Laat je inspireren door de ervaringen en uitdagingen van anderen in de sector.
Zaterdag, drukte. Goed geslapen vannacht, opgeladen en vol energie begin ik aan deze werkdag. Aangedaan door de kou stap ik de zaak binnen. “Mogguh” wordt mij toegeroepen bij binnenkomst, “mogguh” is mijn reactie erop. “Koffie?”, “lekker, zwart aub.” (heel fijn zo’n collega).
De zaak zit halfvol met gasten die komen genieten van een heerlijk ontbijt. Omgekleed en wel begin ik de werkdag met een goede slok koffie. De tijd verstrijkt en het loopt goed vol. Vrolijk heet ik iedere gast welkom en laat de gasten zich direct thuis voelen. Je ziet dat gasten een tafel uitzoeken en hun jas uittrekken. En dan gebeurt er dit: ik denk, mooi nieuwe gasten op tafel 5, 3 en 2. Laat ik direct, wanneer ze bezig zijn met de jas uittrekken, voor alle drie de tafels een menukaart pakken. Ik pak de menukaarten, draai mij om en zie dat tafel 5 en 3 zelf de menukaart pakken voor in de zaak. Tafel 2 zit al druk naar mij te wenken en maakt gebaren met zijn handen alsof hij een boek open slaat. Ik loop snel naar de tafel en geef de menukaart. Tafel 3 en 5 zijn zich al aan het verdiepen in de zelfgepakte menukaart. Ik loop ook direct naar deze tafels. “Goedemorgen, willen jullie alvast wat te drinken hebben?” De gasten geven aan dat ze nog even aan het kijken zijn. “Prima, kom ik zo nog even langs.”
Nog geen 3 minuten later bestellen ze bij de koffiemachine hun drankje. Ik loop naar de tafel om hun bestelling op te nemen. Bij de tafels aangekomen vraag ik of ze al een keuze hebben gemaakt. Zij knikken van “ja”. Ze geven hun bestelling door, ik herhaal de bestelling en voeg eraan toe: “aangezien jullie direct bij binnenkomst zelf de menukaart pakken en vervolgens zelf jullie drankjes bestellen, mogen jullie nu ook de keuken inlopen om zelf je eten te maken en op de terugweg je drankjes ophalen bij de koffiemachine”. Het liefste had ik dat willen zeggen, maar uiteraard blijf ik beleefd en zeg “bedankt voor uw bestelling, we gaan het voor u regelen.”
Ga je uit eten: laat jezelf dan lekker verwennen door het personeel. Niet haasten, maar genieten. Je betaalt per slot van rekening voor je beleving en de bediening.
Ben je werkzaam in de horeca en vind je het ook leuk om eens een verhaal van de werkvloer te schrijven? Mail ons dan op: info@wearehoreca.nl