Fun & Facts

Waarom een gast dát ene restaurant binnenstapt: 5 types

Man kijkt naar recensie mobiel voor restaurant

Nieuwe gasten, altijd leuk, maar waarom stapt een gast nou juist die ene zaak binnen? Is het alleen de uitstraling of spelen er meerdere factoren mee? Over het algemeen kun je een vijftal gasten eruit halen, gasten die allen een eigen reden hadden om de zaak binnen te stappen. We hebben ze op rij gezet:

Recensie gast
Gewapend met een telefoon lopen ze door de horecastraten van de stad. En deze gast loopt pas naar binnen als het cijfer op recensiesites minimaal een 7,5 is. En is de zaak in de bovenste, recente recensie slecht beoordeeld, dan lopen ze het restaurant zo voorbij. En deze gast laat bij eventuele ontevredenheid net zo’n slechte recensie over de zaak achter op het internet. Zijn ze echter tevreden, dan zullen ze ook een goede recensie voor je achterlaten, en dat is ook altijd fijn voor de nieuwe recensie zoekende gast.

Kortingsgast
Deze gast gaat niet uit eten zonder korting. Eerst worden alle bekende dealsites afgespeurd naar een goede korting en op basis daarvan wordt besloten om uit eten te gaan. No way dat zij zonder korting ergens eten en er later achter komen dat het goedkoper had gekund. Wil je deze gast wel? Dit zal nooit een vaste gast worden, want als er de volgende keer bij de buurman meer korting wordt geboden dan kijken ze gewoon een deurtje verder.

Nieuwsgierige gast
Eigenlijk wil je dit soort gasten het liefst hebben; de gasten die nergens naar kijken en zelf op onderzoek uitgaan en een restaurant uitkiezen op uitstraling en gevoel. Ze kijken niet op recensiesites en willen geen korting; ze willen alleen maar goed eten en vriendelijk bediend worden. Heb je deze gasten weten te overtuigen van je gastvrijheid, dan komen ze zeker een keer terug maar nóg beter: ze bevelen jouw zaak aan bij vrienden, kennissen en familie!

Volgende gast
Dit zijn de vrienden, kennissen en familieleden van de nieuwsgierige gast. Zij hebben van horen zeggen uit hun sociale kring dat het goed vertoeven is in dat ene restaurant. En vooral omdat de nieuwsgierige gasten meestal wel bekend staan om hun goede smaak en keuzes, wordt hun advies om bij dát ene zaakje te gaan eten serieus genomen. En zo ontstaat er een mooie kettingreactie, de zogenoemde mond tot mond reclame. Want als deze gast tevreden is, zullen ook zij weer in hun sociale kring de zaak aanbevelen.

Geen gast
Ofwel de vaste gast. De vaste gast zal niet gauw kiezen voor iets anders dan zijn favoriete restaurant. En een ander restaurant zal het wat hem betreft nooit kunnen overtreffen. Op vakantie kiezen ze ook meestal voor het veilige Nederlandse eten, en als dat er niet is zullen ze bij de eerste de beste waar ze tevreden over zijn, de hele vakantie eten. Ieder restaurant heeft wel vaste gasten, en behoudt ze, omdat deze gasten eerlijk zijn over je service en je niet zomaar verlaten.