Fun & Facts

Verkopen aan je gasten levert geld op!

Veel horecazaken denken niet direct aan het woord ‘ verkopen’ als zij hun gasten bedienen. Tenslotte draait het, zo heet het dan, om de gastvrijheid.
Tuurlijk, dat klopt als een peperbus.

Maar gastvrijheid, bediening, het eten, de wijn; alles moet worden verkocht willen de gasten het écht naar de zin hebben. Verkopen doe je trouwens al zonder het te weten.
De vraag ‘ wat wilt u drinken’ en of ‘ heeft u al een keuze kunnen maken’, is een onderdeel van het verkoopproces.
Je probeert immers de behoeften, wensen vast te stellen.

Een glimlach en welwillende uitstraling doen wonderen. Ook dat is een onderdeel van het verkopen. Jezelf verkopen. Daar gaat het dus vaak wel goed.
Maar daar blijft het dan meestal ook bij.

Slim verkopen aan je gasten gaat verder. Het verkopen begint al bij de ontvangst.
Geef de gast direct het gevoel dat hij zeer welkom is. Probeer een kort persoonlijk contact te leggen. Wie is uw gast? Wat gaat hij vanavond van u verwachten?

Stel vragen over bijvoorbeeld hoe zij u hebben gevonden, waar heeft hij uw zaak op geselecteerd. Huh? kun je dat vragen? Tuurlijk wel! Waarom niet? Je moet je gast uiteraard niet aan een kruisverhoor onderwerpen, maar met de juiste toon en het gevoel kun je veel meer vragen dan je denkt. De gast voelt zich geëerd dat er naar zijn mening wordt gevraagd.

Begeleid de gasten en help bij de keuzes die ze maken. Vraag wat ze wensen en bied alternatieven. Leg de alternatieven goed uit en probeer de ‘ extra’s’ er goed uit te laten springen. Zo van ’wij hebben naast de goede keuze die u zojuist hebt gemaakt ook nog een chardonnay uit het gebied van Beaune, van een bijzonder allure, speciaal geselecteerd door onze wijnkenner. Is slechts een anderhalf eurootje duurder, maar… dan heeft u wel een… enz.enz.

Ik geef slechts een voorbeeld. Ik kan hier niet alles gaan vertellen hoe en op welke manier u kunt gaan verkopen. Iedere horecazaak is ook weer anders.

In het algemeen geldt dat mensen het fijn vinden als ze aandacht krijgen en dat ze mee kunnen denken. Dat doe je door je gasten te helpen. Werkelijk helpen door niet alleen maar de menukaart te overhandigen en je pen vasthouden om te noteren.

Degene die dit begrijpt maakt geheid 10% meer omzet op jaarbasis. Misschien wel meer!