Fun & Facts

Verkoop je terras en creëer beleving!

We waren in Granada, in Zuid Spanje. Een prachtige stad met een imposant historisch oud centrum en grote gebouwen. Ik ga hier niet schrijven over de cultuur en ‘Alhambra’ waar jaarlijks duizenden toeristen op af komen, maar over de horeca.
En wel met het doel om er iets van over te kunnen pakken. Want elk land heeft zo zijn eigenaardigheden waar je altijd wel iets van kunt leren.

Koffie op het terras

Zo dronken we iedere ochtend koffie buiten op het terras met uitzicht over het plein. Heerlijk in de zon. We zagen op de menukaart verschillende prijzen staan voor de koffie. Wat bleek? De koffie kon ook binnen aan de bar worden gedronken. Buiten kostte de koffie € 3,80 en binnen aan de bar € 2,20. Jij mag kiezen.

Wij vonden dit een prima idee. Waarom zou je voor een mooie plek buiten op het terras in de zon, niet meer voor je koffie durven vragen? Uiteraard moet ook de bediening verder voor de koffie lopen dan bij een bestelling aan de bar. Achter de bar stond de barman. Daar is geen bediening nodig. Daarom kan de koffie bij de bar goedkoper. Logisch eigenlijk.
De prijzen voor het eten waren overigens wel hetzelfde. Dit kan natuurlijk ook best gezien de hogere omzet die je maakt.

Bepaalde horecazaken puilden uit van de gasten

Een ander ding wat ons opviel was dat bepaalde horecazaken uitpuilen van de gasten.
Wat hadden deze horecazaken?

Al deze zaken hadden aandacht voor 1. Beleving en 2. Laagdrempeligheid.

De beleving brengen zij over door hun specialiteiten, de producten visueel aantrekkelijk te presenteren met hulp van allerlei zaken. Van echte hammen aan het plafond tot en met grote videoschermen aan de wand met doorlopende presentaties over producten, herkomst, winning etc.

Alles gericht om de beleving van het eten over te brengen op de gasten.
En laagdrempeligheid. Open de deuren, maak je entree laagdrempelig door de mensen ook de mogelijkheid te bieden een klein hapje of een wijn te komen drinken. Geen prutwijn maar een écht goed glas wijn waar gasten de flessen kunnen bewonderen en waar jij wat kunt vertellen over de wijn, de landsteken etc.

Ik weet wel, niet elke locatie is daarvoor geschikt, maar denk toch eens na over hoe je deze ‘successen’ uit Granada hier zou kunnen toepassen.

Gasten zijn immers overal gasten en willen allemaal en altijd hetzelfde!