Op de werkvloer

Van de werkvloer: Horeca, meer dan een bijbaan

Horeca is voor mijn gevoel een ondergeschoven kindje. Mensen associëren horeca vaak met: “dat is werk voor mensen zonder diploma, mensen die niet slim zijn, die geen ambitie hebben, die nergens anders aan de bak komen of dé bijbaan voor naast de studie.” Maar is dit ook zo? Iets wat er simpel lijkt uit te zien, betekent niet dat iedereen het maar kan doen! Ik heb zelf een rechten studie achter de rug. Maar ik heb mijn hart verloren aan de horeca. Maakt mij dat dan iemand die toch nooit aan de bak komt als advocaat? Die niet weet wat hij wil? Of iemand die passie heeft voor een vak en juist weet waar hij voor wil gaan?

Multitasking is, in de volksmond, weggelegd voor vrouwen. Zij kunnen meer dingen tegelijk. Horeca is meer dan multitasking. Stel je voor: je zit op kantoor en je hebt vandaag vijf potentiële leads die bij jou op kantoor komen. Je hebt niet veel tijd want de vijf afspraken komen vlot achter elkaar. Afspraak één is er al. Terwijl je bezig bent zie je na tien minuten afspraak twee uit de lift komen. Ondertussen gaat de telefoon. Een klant wil graag nog vragen stellen over het product dat hij wil kopen. Je collega loopt binnen en geeft aan dat de volgende afspraak er al zit en wat zij ermee moet doen. Afspraak één heeft ook nog een paar vragen. En je ziet op de klok dat je moet afronden wil je nog tijd hebben voor de wachtende afspraak, maar je wil ook dat deze afspraak je product koopt. Niet zonder deal de deur uit.

Nee, op deze manier zal het in de “normale business” niet gaan. Maar voor de horeca is dit de dagelijkse realiteit. Iedere gast is een betalende gast en neemt, als ze tevreden zijn, nieuwe gasten mee. Je wilt iedere gast goed behandelen en ze helpen de juiste keuzes te maken. Of wat extra te laten bestellen zodat ze net iets meer besteden dan gedacht. Maar je ziet in je ooghoek dat er meerdere tafels in jouw wijk zijn aangeschoven. Je collega komt dat ook nog even melden. De telefoon gaat en die moet ook beantwoord worden. En je gasten?! Die wil je zeker niet onnodig lang laten wachten, maar wel tevreden de deur uit zien gaan. Horeca is keihard werken, analytisch zijn, mensen kunnen aanvoelen, een toneelstuk waarbij de gast het publiek is, multitasking, ervoor zorgen dat keuken en bediening als een machine werken, problemen oplossen naar tevredenheid, sales en het is bovenal een ambacht wat zeker niet onderschat mag worden.

 Is iedereen dan geschikt voor de horeca? Nee zeker niet. Je personeel kan je zaak maken of breken. Aan de managers en eigenaren de schone taak een sterk team neer te zetten, op te leiden en te managen. Misschien soms ook durven zeggen: horeca is niet jouw ding. Ga ik dan ooit nog iets met mijn rechtenstudie doen? Wie weet wat de toekomst brengt.