Op de werkvloer

Van de werkvloer: als gasten jou een sneer na geven

“Dit zijn niet de drankjes die wij hadden besteld”!

Soms maakt het eigenlijk niets uit of je het allemaal goed doet. Er is altijd wel wat te zeiken. Natuurlijk hoort dat ook wel bij de horeca. Maar al doe je nog zo je best, het wil gewoon niet meer lukken.

Je kent het wel. Aan het begin gaat het al mis. De gasten zitten al een tijdje maar hebben nog geen kaart gekregen. Ok, dat is al iets. Je neemt de drankjes op maar voert ze verkeerd in. Vervolgens worden de gasten nog meer geïrriteerd want het duurt ook nog eens heel lang voordat de drankjes op tafel zijn. Je maakt je excuus en gaat direct bij je collega kijken wat de status is. Je andere collega loopt net met het dienblad weg. Pfff, denk je, hoop dat dit het laatste was bij deze tafel.

Maar helaas! Dezelfde tafel wenkt jou weer. Nu zijn ze behoorlijk geïrriteerd: “Dit zijn niet de drankjes die wij hadden besteld!” Je kijkt naar de drankjes en je moet concluderen dat dit zo is. Je biedt je excuus aan en je geeft aan dat ze de drankjes van het huis krijgen. Gelukkig gaat het met de gerechten wel goed. Aan het eind kom je nog even naar de tafel toe om te vragen of alles naar wens is geweest. Daarnaast bied je nogmaals je excuus aan voor het lange wachten aan het begin. Ze knikken instemmend en geven aan dat alles verder prima was.

Maar dan komt het. Een van de mensen aan die tafel zegt nog wel even tegen je: “Ik ben de oom van Pieter, Pieter is de eigenaar. Ik ben wel erg ontstemd over de situatie. Het had allemaal niet zo hoeven te lopen. Ik ga dat wel even met Pieter bespreken.” “Dat is helemaal prima”, is jouw antwoord. En je glimlacht en je loopt weg. “Ik ken Pieter echt al heel lang”, hoor je de beste man nog zeggen tegen zijn tafelgenoten. Ik denk alleen maar, leuk voor je dat je Pieter al heel lang kent! Ik hoop dat Pieter jou ook heel lang kent. Mij kent Pieter in ieder geval ook al heel lang.