Business

Trek en behoud meer gasten en zet je zaak online op de kaart!

Het mag je in deze tijd niet meer ontbreken aan een online strategie om gasten te trekken en te behouden. Ruim 90 procent van jouw gasten zit namelijk ook op internet en op recensiesites. Hoe actiever je bent, hoe beter je kunt inspelen op veranderingen en op wat je gast wil. De volgende stappen helpen je verder.

Stap 1: Gasten naar je zaak trekken, middels je website

Stap 2: Online vindbaarheid – zorg dat gasten je zaak kunnen vinden

Stap 3: Online content creëren – Social Media Marketing

Stap 1. Gasten trekken naar je zaak middels je website                 

Een website is tegenwoordig een verkoopkanaal van je restaurant. Een van de belangrijkste onderdelen van een website is het reserveringsproces. Als dit proces niet goed verloopt dan kun je als restaurant veel (potentiële) bezoekers verliezen.

De websitebezoeker moet op de website direct een goed beeld krijgen van een restaurant en er moet een duidelijke CALL TO ACTION zijn. Dus een telefoonnummer duidelijk bovenin de pagina maar het liefst een onlinereserveringstool waarop klanten dezelfde dag nog een reservering kunnen plaatsen voor dezelfde avond.

Internetgebruikers zijn op internet gewend om snel zaken te doen. Daarom moet je ervoor zorgen dat ze zonder al te veel klikken bij het reserveringsproces kunnen komen en dat ze niet hoeven te wachten op een akkoord op hun reservering. Zorg er als laatste voor dat je website up-to-date is en de juiste content bevat.

Stap 2. Online vindbaarheid  

Stel je wilt uit eten gaan maar je weet niet waar. Dan pak je al snel je laptop, tablet of smartphone en ga je online op zoek naar een restaurant bij jou in de omgeving. Je typt bijvoorbeeld in op Google: “restaurant in Hilversum”. Vervolgens toont Google verschillende advertenties en websites, staat jouw restaurant er niet tussen op de eerste pagina dan vindt men jouw zaak al snel niet meer terug. Websitebezoekers houden er namelijk niet van om te scrollen of om op “klik voor meer zoekresultaten” te drukken. Dus het is belangrijk dat je tussen deze lokale zoekresultaten staat.

Dat kan je doen middels betaalde Advertenties (Adwords SEA, dit zijn de 3 advertenties bovenin de pagina en helemaal rechts in de pagina) of middels de organische zoekresultaten (alle advertenties links van de pagina). Organische zoekresultaten kan je beïnvloeden op verschillende manieren maar met name door online content te creëren voor je zaak.

Stap 3. Online content creëren – Social Media Marketing

Realiseer je dat je gasten zich veelal bevinden op social media. Daarom moet je dus een online aanwezigheid hebben. Bovendien delen de mensen die in je zaak komen alles op social media en daarmee worden ze ambassadeurs van jouw zaak.

Er zijn vele social media tools die je kunt gebruiken, denk aan Facebook, Instagram, Pinterest maar ook e-mail marketing. Facebook speelt hierin een belangrijke rol. Zorg ervoor dat je met regelmaat van je laat horen op Facebook. Dus niet de ene keer wel dagelijks en vervolgens 1 of 2 weken helemaal niet meer posten. Maak een post schema, zodat er op vaste dagen wordt gepost. Daarnaast kan je ook bijvoorbeeld je last minute acties Twitteren aan je vaste gasten om je zaak ook op rustige dagen voller te krijgen.