Op de werkvloer

Telefoons in de horeca – poll

Telefoons in de horeca - poll

Telefoons in de horeca

Moeilijker? Ja, moeilijker! Als je al langer in het vak werkt zul je de verschillen van toen en nu zeker merken. Want iedereen kent het wel, gasten die binnenkomen in de zaak en de eerste 10 minuten alleen maar naar hun beeldscherm kijken. De menukaart wordt ondertussen gebracht en tijdens een vlugge woordenwisseling wordt een drankje besteld.

Vervolgens ligt die menukaart daar, op tafel, klaar om gelezen te worden, maar de ogen zijn op het beeldscherm gericht. Besluit de gast na 10 minuten EINDELIJK een blik te werpen in de menukaart, begint hij te klagen dat de bestelling maar niet wordt opgenomen. Ondertussen ben jij al in die 10 minuten meerdere keren langs het tafeltje gelopen om te kijken of je de bestelling kan opnemen.

Met het eten op tafel, begint de gast aan het fotograferen van de maaltijd. Van links en rechts, van boven en van onder en dan het liefst ook nog even zelf op beeld. De serveerster wordt gevraagd een foto te maken, uiteraard nooit een probleem. En na 5 minuten van fotograferen begint de gast aan zijn inmiddels lauwe maaltijd. ‘Zeg mevrouw, mijn eten is niet goed warm! Kunnen jullie het beter opwarmen?’ Het liefst schreeuw je terug ‘als jij niet de hele tijd op die pleuris telefoon had gezeten, was je eten nu helemaal niet koud!’ maar uiteraard blijf je vriendelijk en voldoe je aan de vraag van de gast.

En nog vervelender is het dat deze gast, die zelf voor vertraging heeft gezorgd, het afschuift op de bediening. En vervolgens laat hij mét zijn telefoon een slechte recensie voor je achter. En bedankt.

De telefoongeneratie maakt het tegenwoordig echt niet makkelijker. Je bent veel kwetsbaarder, omdat gasten jou beoordelen op wat zij doen. En je kunt minder snel een tafeltje verwerken, omdat er gewoonweg zo’n 20 minuten aan telefoontijd tussen zitten. Tijd die jij had kunnen gebruiken om snel de bestelling op te nemen, het eten te serveren en niet meer terug hoeft naar de keuken met het lauwe bord eten. En wat te denken van koks, zij hebben er haast een dagtaak aan om aan al die verzoeken te voldoen en dan nog maar niet spreken over de irritatie die daarbij komt kijken.

Wat denk jij ervan?

De telefoongeneratie van nu maakt het werk een stuk moeilijker

View Results

Laden ... Laden ...