Fun & Facts

Sorry maar reserveren kost geld!

Er was een restaurant in den lande die de werknemers van een bepaald kantoor niet meer in zijn zaak wilde ontvangen. De eigenaar was boos omdat hij ze verdacht spelletjes te spelen met reserveringen bij meerdere restaurants. Op het laatste moment werd dan zonder reden de reservering geannuleerd. Dat gebeurde blijkbaar frequent. Als je dat voor een groep doet van 15 man, dan betekent dat een forse aanslag voor het restaurant. Dat hoef ik verder niet uit te leggen.

Het komt steeds vaker voor dat reserveringen op het laatste moment worden afgezegd of sterker dat er zelfs niemand komt opdagen. Daar staat dan je lege tafel in een overvol restaurant. Een aantal onverwachte bezoekers heb je zojuist weggestuurd. Weg omzet!

Bij mij komen er een paar vragen op.

Allereerst, ik begrijp de reactie van het restaurant. Maar mag je zomaar gasten de toegang tot je restaurant ontzeggen? Alleen om de reden dat Tom, Henk of Mirjam bij het bewuste kantoor werkt?

Ik ben geen jurist maar ik denk dat dit niet kan. Iets anders is als een gast zich in jouw zaak onbehoorlijk gedraagt of de rekening niet wil betalen. Dan mag je de gast ‘vriendelijk’ verzoeken de zaak te verlaten.

Andere vraag is: zou je een reservering niet sowieso in rekening moeten brengen als deze wordt afgezegd of misschien verrekenen bij de eindafrekening?

Tenslotte vraagt iemand aan jou om een stuk van je kostbare ruimte inclusief tafel en stoelen voor hem of haar te reserveren. Daarbij komt de tijd van de kok en de bediening die je als gast feitelijk ook voor een stukje inkoopt! Dan is toch normaal dat degene die reserveert dat moet betalen?

Alleen, hoe doe je dat? Vooraf laten betalen zal moeilijk zijn.
Kun je niet om de identiteit vragen en de creditcardgegevens als ze reserveren? Hotels doen dat immers vaak wel. Op de website laat je bij een reservering alle gegevens achter.
Kom je in de laatste 24 uur voorafgaand aan de reservering niet opdagen, dan moet je de kosten of zelfs de hele kamer betalen.

Misschien dat de horeca zich eens moet beraden wat ze willen doen met reserveringen.