Fun & Facts

No show horeca: geef gasten een boete

Het komt met grote regelmaat voor; gasten die niet komen opdagen na een reservering ofwel No show. Een doorn in het oog van ondernemers, zij lopen daardoor omzet mis.

Horecazaken moeten soms andere gasten weigeren als er al een reservering staat en de zaak verder vol zit. Ondertussen blijft diezelfde tafel de hele avond leeg. En wat dacht je van de kosten van inkoop omdat je rekent op een reservering. Vooral bij groepsreserveringen en reserveringen in toprestaurants is dit een behoorlijk verlies.

Uit onderzoek van Misset Horeca onder ruim 100 sterrestaurants blijkt zelfs dat de kosten per restaurant kunnen oplopen tot wel 10.000 euro per jaar. Dit bedrag is berekend aan de hand van het aantal gasten dat per maand niet komt opdagen, zo’n 8,6 gasten, en het gemiddelde bedrag dat per persoon wordt uitgegeven, circa 100 euro.

Toch blijkt ook uit datzelfde onderzoek dat de horecazaken geen aanbetaling willen vragen. Degenen die het wel deden werden afgebrand op social media of vonden het administratief te veel rompslomp.

Maar waarom zouden er geen maatregelen genomen mogen worden? Gasten hebben vaak niet door wat het ‘niet opdagen’ voor gevolgen heeft. In andere landen is het zelfs redelijk normaal om een creditcardnummer te vragen bij de reservering, zo kan er evt. een boete afgeschreven worden als er niemand komt.

Niet komen opdagen bij reservering, daar hoort een boete bij!

View Results

Laden ... Laden ...