Fun & Facts

Een nieuwe horecazaak valt niet altijd mee!

je hebt net een nieuwe horecazaak geopend!

Je kent het wel, iedereen is keihard aan het werk maar je hebt ook veel nieuw personeel op de vloer staan. Alles gaat dan net even iets anders dan anders.

Het duurt langer voor de drankjes klaar zijn of gebracht worden, maar gelukkig gaat het eten nog wel vlot. Je geeft bij iedere nieuwe tafel aan dat alles net even wat langer kan duren dan anders omdat jullie bezig zijn met het trainen van nieuw personeel. Je merkt dat veel gasten hier begrip voor hebben totdat ze zelf langer moeten wachten.

‘Meneer? Waar blijft onze koffie, we zitten er al meer dan een kwartier op te wachten!’. Ik ga voor jullie kijken waar het blijft. “Ja graag, want dit duurt wel heel erg lang voor twee koppen koffie en wij vinden dit belachelijk”. “Zeker, dat is niet de bedoeling, ik loop even naar binnen, ben zo bij jullie terug.” Maar op de weg naar binnen word je door meerdere vragen opgehouden. Nadat je eindelijk je weg naar de koffiemachine geworsteld hebt, doe je navraag waar het blijft en geef je aan de bestelling direct in orde te maken. In het systeem is namelijk duidelijk te zien dat ze al meer dan 20 minuten aan het wachten zijn. Ik besluit de koffie aan te bieden van het huis met onze excuses omdat ik ze graag terug wil zien.

Bij de tafel aangekomen zet ik de twee koppen koffie op tafel en zeg ik: ‘ Kijkt u eens, twee heerlijke koppen koffie! U krijgt ze van het huis omdat u veel te lang hierop moest wachten.” De gasten lachen vriendelijk en geven aan dat ze dit een coulant gebaar vinden. We praten nog even over de zaak en sluiten af met veel lachen en een grap. De dag erna zaten ze weer op het terras, dit keer hadden ze vrienden meegenomen én een hele goede fooi gegeven!
Op deze manier konden we de negatieve situatie gelukkig ombouwen naar iets positiefs.