Interviews

Beursmanager in de spotlight: Monique

Dit keer zetten wij beursmanager Monique in de spotlight! Zij leidt voor een groot deel de organisatie van de Gastronomiebeurs. Een verantwoordelijke, maar vooral zeer drukke baan.

Gelukkig kon zij een plekje vinden in de agenda, en wij spraken haar:

Wie is Monique?
Monique is beursmanager van vakbeurs Gastronomie. Geboren in de omgeving van Maastricht. Gestudeerd aan de Hoge Hotelschool in Maastricht en haar stages gelopen in het buitenland. Dat beviel en na haar studie is ze gaan werken in het buitenland, in de hotellerie. Na jaren werken in België en Oostenrijk, heeft ze vijf jaar geleden besloten weer terug naar Nederland te gaan. Hier is zij geen werken in de evenementenbusiness, geen onlogische stap gezien zij in de hotellerie vele evenementen heeft georganiseerd. De persoonlijke passie van Monique is Food & Wine, een passie die zij kan uiten in haar werk als beursmanager.

Organiseren doet Monique met alle ziel en zaligheid. Ze is verantwoordelijk voor een grote beurs en één klein evenement, maar Gastronomie heeft wel haar focus.
De Gastronomiebeurs bestaat nu vier jaar, waar Monique nu ruim drie jaar onderdeel van uitmaakt. Haar werkzaamheden kan je kenmerken als ‘duizend bordjes in de lucht houden’. De functie is dan ook erg veelzijdig. Zo zit er een commerciële kant aan, een organisatorische kant en een marketing kant. Zij moet ervoor zorgen dat de stands gevuld zijn en het programma aantrekkelijk is voor de bezoekers. Monique kan niet alles zelf doen en daarom werkt zij samen met een team. Dit zijn o.a. collega’s van onze horecabladen, collega’s van de Jaarbeurs en ook technische bedrijven; zij dragen bijvoorbeeld zorg voor de inrichting van de beursvloer en de stands. En op het gebied van marketing krijg Monique ondersteuning van een marketing-deskundige.

Hoe collega’s Monique omschrijven? Dat vind zij een moeilijke vraag, maar na wat navragen is Monique volgens haar collega’s een aanpakker, bevlogen, resultaatgericht, een motivator en iemand die de kar trekt. Maar wel met humor en voorzien van een bourgondisch sausje.

Waarom Gastronomie en wat maakt het zo bijzonder, want er zijn al zoveel beurzen?
In tegenstelling tot de meeste horecabeurzen, richten zij zich op een specifiek segment. Namelijk op het hoger en middensegment van de Nederlandse Gastronomie. Een nichemarkt zou je het kunnen noemen. De exposanten richten zich met hun producten en diensten op deze afnemersgroep.

Gastronomie is in Monique haar ogen uniek in zijn soort en dat komt met name door de sfeer op de beursvloer. Er heerst altijd een erg positieve vibe tussen de exposanten onderling en de bezoekers.

Wat Monique leuk vindt is dat zij merkt dat de verhalen over de beurs positief rond gaan in de markt. Zowel exposanten als bezoekers bevelen Gastronomie van harte aan in hun omgeving. Gastronomie is in vier jaar tijd uitgegroeid tot de nummer één beurs van Nederland op het gebied van Fine Food, met jaarlijks ruim 4000 gasten verspreid over twee dagen. “Wij zijn de afgelopen jaren hard bezig geweest om de beurs goed op te bouwen. Het succes van de beurs hangt ook samen met de exposanten. Zonder hun enthousiasme, creatieve ideeën en hun inzet hebben we geen platform”, aldus Monique.

Wat vind Monique goed gaan in de horecabranche en wat zou zij graag anders zien?
Waar Monique blij van wordt is als zij zelf een horecabedrijf bezoekt en op een zeer gastvrije manier behandeld wordt. Dat hoeft niet met veel toeters en bellen, maar vriendelijke medewerkers die persoonlijke aandacht voor je hebben en die plezier hebben in hun vak is zo belangrijk. Dat maakt of breekt een horecazaak. Ondernemers die dit begrijpen en uitvoeren zijn tien stappen verder dan hun concurrent die dit gemist heeft. En daar liggen nog kansen voor veel ondernemers.

Het doel van Gastronomie is om het niveau van de gastronomie in Nederland te verhogen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Wij hebben een aantal sterrenzaken in Nederland die heel goed zijn. Maar er zijn ook veel zaken die minder zijn omdat veel dingen in hun business niet kloppen. We willen op de beurs, met sterrenchefs , laten zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn om een goed gerecht klaar te maken. Laten zien dat je heel creatief kan zijn met weinig. Daarnaast is de gastvrijheidsbeleving even belangrijk. Wij zien onze bezoekers als onze gasten. Wij heten ze welkom, geven ze een gastvrij gevoel en klachten en opmerkingen worden professioneel en op een gastvrije manier opgelost. Wij willen dat ze gastronomie niet alleen proeven, zien en ruiken, maar ze moeten het ook beleven.

Waar liggen de kansen voor de horecabranche en de ondernemers?
Monique ziet voor de branche nog zeker kansen liggen. “Persoonlijk vind ik dat het allemaal draait om gastvrijheid. Daar liggen veel kansen voor ondernemers mits zij dit goed doen. Kom als ondernemer verder met een origineel concept. Trigger je gasten, maak ze nieuwsgierig. Blijf je als ondernemer continue afvragen waarom mensen jouw zaak zouden moeten bezoeken.”

Als we vragen naar Monique haar toekomstplannen geeft ze aan dat ze liever niet plant.
Zij heeft namelijk gemerkt dat het meestal toch anders uitpakt dan dat je gepland had. Als de tijd rijp is komt er wel weer een leuke uitdaging op haar pad. Zo is het tot nu toe altijd gegaan.

Toch denkt Monique wel dat zij in de toekomst nog altijd in de wereld van de Fine Food werkzaam zal zijn. Daar ligt haar hart. En wellicht toch ooit weer naar het buitenland. Maar voor nu, op kortere termijn, blijft Monique nog even op de plek waar zij nu zit. Hier liggen nog zoveel kansen. Zij vindt de beurs nog altijd een uitdaging. Volgend jaar bestaat Gastronomie vijf jaar, het eerste lustrum en daar wil Monique graag onderdeel van uitmaken. “Ik ben nog niet klaar met Gastronomie.” Aldus Monique.

Horecazaak in de spotlight is een initiatief van iamhoreca. Eigenaren krijgen d.m.v. een interview de mogelijkheid zichzelf in de spotlight te zetten. Doel is om de kant te belichten die normaliter niet gezien wordt.
Wilt u ook graag een keer met uw zaak in the spotlight staan?

Meld u dan aan via: info@iamhoreca.nl – wij zullen contact met u opnemen om u meer informatie te geven.