Interviews

Horezaak in de spotlight – Restaurant Brasserie Bel ami

We zijn vandaag in Bussum en ontmoeten gastheer Pieter van Opheusden, bedrijfsleider van Restaurant Brasserie Bel ami. Bel ami ligt in het gezellige centrum van Bussum en nodigt uit door zijn prachtige ligging, ruime terrassen en klassieke sfeer. Hier vind je gezelligheid en een goed gevulde tafel!

We willen graag van Pieter weten:

1. Hoe ben je in de Horeca gekomen?

Als jong broekje ben ik begonnen in de bediening bij een pannenkoekenrestaurant in een dorpje vlakbij Utrecht. Na de Hotelschool heb ik het vak vooral in de praktijk geleerd.

2. Waarvoor komen gasten bij Bel ami?

We maken service zichtbaar door bijvoorbeeld de jassen aan te nemen, de wijn op tijd bij te schenken; kortom door alert te zijn op je gasten. We letten op gezelligheid en sfeer, ook onder elkaar als collega’s.

3. Wat zijn jouw kwaliteiten als bedrijfsleider?

Tja, ik denk dat ik een team kan bouwen. Ik ben ook de bewaker van het concept. Door mijn ervaring weet ik wel waar ik het over heb. Nee, we hebben de strategie niet op papier staan, maar door de korte lijnen is het voor iedereen duidelijk wat er van hen wordt verwacht.

4. Wat maakt een horecazaak succesvol?

Als mensen bij je willen komen! Mensen letten op prijzen en kwaliteit en dat moet met elkaar kloppen. Ik heb hier 40 mensen aan het werk en alles moet gericht zijn op service. We trainen de bediening voortdurend ‘on the job’.

5. Wat vind je goed gaan in de branche?

Er wordt steeds meer gelet op kwaliteit van producten.

De gasten zijn kritischer omdat zij meer verstand van koken hebben gekregen. Daar moet je rekening mee houden, want mensen willen waar voor hun geld.

6. Wat zou je graag anders zien?

Er kan in de branche nog een slag worden gemaakt als het gaat om duurzaamheid, gezonde voeding en groente. We kunnen niet blijven doorgaan met het op deze schaal produceren van voedsel.

7. Waar heb jij als horecaondernemer behoefte aan?

Tijd! Door gebrek aan tijd blijven belangrijke zaken soms liggen. Ik zou meer zaken willen afstoten.

8. Heb je contacten met andere horecaondernemers in de buurt?

Weinig. Ik ben zelf wel actief in een ander netwerk maar contacten met collega’s in de buurt zijn er niet zoveel. Allemaal te druk denk ik.

9. Zouden horecaondernemers meer met elkaar moeten netwerken?

Ik denk het wel. We moeten als collega’s in de branche niet te bang zijn. Maar ondernemers zijn nu eenmaal individueel ingesteld. Daarvoor zijn we ondernemers geworden.

10. Op welke manieren promoot je jouw bedrijf?

We werken veel aan mond tot mond reclame, Facebook en we zijn online begonnen met Google en een periodieke nieuwsbrief.

Gewoon adverteren doen we nauwelijks meer. Oh ja, en we sponsoren de hockeyclub uit Huizen.

11. Wat vind je van het netwerk iamhoreca?

Ik vind dit een goed initiatief. Je kunt over andere zaken lezen, de ander ondersteunen en het is goed om de kennis en ervaring onder elkaar uit te wisselen. Je moet je er wel even toe zetten, maar probeer het toch regelmatig te doen.

Pieter, bedankt voor de gastvrijheid en het leuke en leerzame interview! We wensen je het allerbeste met Bel ami. We komen graag nog eens bij je terug!

Drukwerk