Fun & Facts

Niet elke horecazaak profiteert van de zon!

De zon schijnt volop en de terrassen zitten vol. Ik heb het dan wel over terrassen die de zon weten te pakken. Want de plekken die overladen zijn met schaduw blijven leeg.

Iedereen denkt ‘ als de zon schijnt, gaat het met de horeca goed’. Oh, natuurlijk, een lekker zonnetje maakt iedereen blij. Een biertje of een colaatje gaat er wel in en het is ook nog eens gezellig om met je vrienden of collega’s even een terrasje te pikken.
Dat alles betekent voor de horeca extra omzet.

Maar er is ook een keerzijde. Alle horecazaken die geen of nauwelijks een terras hebben, blijven met dit soort dagen leeg.
Als je bij veel restaurants naar binnen kijkt, dan is het er donker en leeg. Dat trekt bepaald geen gasten. Je kunt proberen creatief te zijn en de aandacht aan de voorzijde van je pand te trekken door allerlei borden, een loungebankje of whatever te plaatsen. Maar niet overal is dit toegestaan.

Tijdens warme dagen kun je, als je de pech hebt geen terras te bezitten, beter proberen via social media de aandacht te trekken door met aanbiedingen, acties, stunts te komen.
Geef iets extra’s weg. Maakt niet uit. Want je wil geen leeg restaurant.

Als je gasten ontvangt, zet ze vooraan bij het raam. Zodat als mensen voorbij lopen, ze andere mensen kunnen zien zitten. Het is een noodlottige vicieuze cirkel dat als er geen gasten bij je zitten, andere mensen ook niet binnenkomen. Dan blijft het leeg.
Sommige restaurant huren vrienden, familie of bekenden in om er maar te gaan zitten als ‘gastpop’ , zodat het mensen die langslopen aantrekt.

Wat ik mij wel eens afvraag, waarom noteert niemand mijn e-mailadres als ik ergens ga eten? Ze mogen mijn e-mailadres best noteren als ik rechtstreekse spontane uitnodigingen zou ontvangen. Tijdens deze warme dagen zie ik in gedachten al een mailtje binnenkomen met ‘ Beste Alfred, morgen geven we een flesje wijn weg en bieden we een heerlijk…enz. enz.”. We zouden het leuk vinden je morgen te zien’. Zoiets 🙂