Interviews

Horecazaak in de spotlight: Coffee and Sandwichcafé 100&1

Op de Mauritskade 100A in Amsterdam vind je een klein coffee & sandwichcafé met een groot terras: coffee & sandwichcafé 100&1. Wanneer je komt aanlopen oogt het pand mooi en opgeknapt. Eenmaal binnen is 100&1 een coffee & sandwichcafé met een moderne retro inrichting. Het is er zeer schoon en netjes. Op het menu staan verse en huisgemaakte producten zoals taart en broodjes en deze worden allen op een eigentijdse manier geserveerd.

De eigenaresse is 22 lentes jong. Rochella Barmentloo is de benjamin van iamhoreca. 22 jaar jong maar een onderneemster in hart en nieren. Verwerkt de moderne middelen en ideeën in haar zaak 100&1. Sinds oktober vorig jaar is zij bezig geweest met een gehele verbouwing aan het pand en sinds 18 juni is zij geopend. Rochella is klaar voor een nieuw avontuur!

Hoe ben je in de Horeca gekomen?

Door mijn familie. Het was eigenlijk meer de vraag wanneer ik zou beginnen dan of ik ooit in de horeca zou beginnen. Mijn ouders hebben een aantal horecazaken gehad en mijn moeder heeft tot op heden de Plashoeve in Vinkeveen (stamkroeg van André Hazes). Wat mij het meeste trekt in de horeca is contact wat je met de gasten hebt. En nu ben ik de trotse eigenaresse van 100&1. Vorig jaar oktober kreeg ik dit pand op het oog. De ligging is heel mooi en in deze buurt was er nog geen horecazaak zoals 100&1.

Waarvoor komen gasten bij 100&1?

Wat 100&1 speciaal maakt is dat wij zoveel mogelijk zelf maken. Nu gebeurt dat met het eten, zoals de taarten en de broden, maar ik wil dit straks ook met de dranken gaan doen; denk hierbij aan zelf gemaakte limonade. Wij serveren hele verse koffie. Ik werk samen Single Estate, die de bonen zelf halen bij de boeren. Zij blijven dan een aantal weken bij de boer slapen. Ze maken afspraken en laten de (onbewerkte) bonen naar Nederland komen. Hier worden de bonen gebrand en tot eind producten vervaardigd. Dat maakt dat ik verse koffie met een verhaal kan serveren. Ik ben pas de tweede in Amsterdam die met deze koffie werkt. Ik krijg er enthousiaste reacties op.

Daarnaast schenk ik thee met een boodschap. Bij ieder kopje thee zit een briefje welke geschreven is door degene die de thee geplukt heeft. Ik vind het belangrijk om te laten zien wat het verhaal achter het product is. Ik wil niet helemaal ‘organic’ zijn, maar ik wil wel mensen bewust laten worden van wat ze eten. Ik werk ook veel met lokale producten en leveranciers.

Merk jij verschil tussen de horeca in Amsterdam en andere plaatsen?

Ik kom zelf niet zo veel ergens anders. Ik zit toch voornamelijk in Amsterdam. Ik denk wel, kijkende naar de afgelopen tijd, dat Amsterdam het in tegenstelling tot andere plaatsen wel goed heeft gehad tijdens de crisis. Ik denk niet echt dat er echt grote verschillen zijn met Amsterdam en andere plaatsen, althans die moeten er denk ik niet zijn. In Amsterdam is het ‘ ons kent ons’.

Wat zijn jouw kwaliteiten als bedrijfsleider?

Ik werk zelf op de vloer en ik ben enthousiast. Ik heb niet veel moeite met mensen aan te sturen. Ondanks dat ik 22 jaar ben weet ik waar ik het over heb en hoe het werkt. En ik denk dat dat juist ervoor zorgt dat het aansturen goed gaat. Ik houd van mijn werk en heb verstand van zaken en dat straal ik ook uit op mijn personeel.

Wat maakt een horecazaak succesvol?

Het begint bij de gasten, geef ze net wat meer aandacht. Goed kijken naar wat de gasten willen. Ik werk nog niet met een vaste menukaart omdat ik eerst wil kijken wat het beste aansluit bij de doelgroep. Het belangrijkste is altijd gastvrij en servicegericht te werken, de gasten merken dit meteen. Het klinkt heel logisch, maar helaas gebeurd dit niet altijd.

Wat vind je goed gaan in de branche?

Ik vind de nieuwe concepten innoverend. Veel nieuwe ondernemers brengen leuke innoverende ideeën op de markt. Het is leuk om te zien dat de horecamarkt niet bij het oude blijft maar dat er ook wordt gekeken naar nieuwe ideeën. Zoals de retail welke samen gaat met de horeca. Maar ook concepten die gericht zijn op kip, zoals kiprestaurants of restaurants waar alleen ei wordt geserveerd. Het alleen maar een standaard bord serveren met een drankje verandert nu meer naar het creëren van een beleving. Je merkt nu gewoon dat de jonge generatie flexibel over het ondernemen denkt.

Hoe doe jij aan promotie?

Ik ben nu twee weken open daarom trek ik nu alles uit de kast. Gister hebben we 2000 flyers verspreid met een actie: twee consumpties gratis om mensen binnen te krijgen en te laten zien dat ik er ben. Ik doe daarnaast veel op social media. Momenteel heb ik via Facebook een actie om een high tea te winnen. Daarnaast schrijf ik veel bloggers aan om een arikel over mijn zaak te schrijven. Ik ben bezig met posters voor ziekenhuis en scholen dat ze op vertoon van hun bedrijfspas of studentenkaart korting kunnen krijgen. Daarnaast zit ik op een mooi plein en hier ga ik allerlei feestjes organiseren en daar probeer ik echt de buurt bij te betrekken.

Zouden horecaondernemers meer met elkaar moeten netwerken?

Persoonlijk vind ik dat het al veel gebeurt, maar dat kan ook komen omdat ik veel mensen ken. Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om meer en andere mensen te ontmoeten om elkaar te inspireren. Het is zeker nuttig om met elkaar te netwerken als je in dezelfde branche zit en dezelfde doelen nastreeft.

Wat vind je van het netwerk iamhoreca?

Ik ben via Facebook bij jullie op de site terecht gekomen. Nadat ik mij had aangemeld zag ik dat jullie ‘horecazaak in de spotlight’ doen. Ik vind het een heel leuk initiatief. iamhoreca is gewoon een heel leuk en goed initiatief en wat mij voornamelijk aanspreekt is dat jullie het veel persoonlijker maken dan bijvoorbeeld een Koninklijk Horeca Nederland.

Rochella bedankt voor het interview, je bent een goede inspiratie voor jonge ondernemers.