Fun & Facts

Gratis koffie of een slechte recensie?!

Het kan altijd eens mis gaan; een online bestelling die niet volledig wordt afgeleverd, te lang wachten op het eten, eten dat niet geheel naar wens was en ga zo maar door. Helaas wordt er niet altijd even begripvol op gereageerd door gasten.

Horecaondernemers schijnen zelfs met regelmaat afgeperst te worden door gasten op het moment dat er iets mis gaat. De gasten eisen gratis consumptie in ruil voor het niet-plaatsen van een slechte recensie, of ze plaatsen alsnog een slechte recensie. Uit onderzoek van KHN blijkt dat onder de 770 ondernemers, ruim 60% een dergelijke dreiging heeft meegemaakt.

Als horecazaak wil je absoluut niet een slechte recensie op de grote websites hebben staan, en al helemaal niet als je weet dat deze (deels) onterecht of overdreven is. De meesten gaan dan ook akkoord met deze ‘ruilhandel’. Niet iedereen laat het daar bij. Zo maakte een ondernemer het mee dat hij een slechte recensie kreeg nadat hij iets was vergeten bij de bestelling. De gast kreeg in ruil daarvoor het eten gratis, maar plaatste alsnog een negatieve recensie en óók nog zonder te vermelden dat de zaak prima was opgelost door de ondernemer.

Om het enigszins te bestrijden is het op een aantal sites alleen mogelijk een recensie te plaatsen als men er daadwerkelijk is geweest. Maar ook dat schijnt niet direct de oplossing te zijn, gezien ze de ondernemer alsnog kunnen afpersen op locatie.

Hebben jullie ook wel eens te maken met dergelijke uitingen van gasten?