Fun & Facts

Gasten moet je niet besodemieteren!

Gasten moet je niet besodemieteren, want ze zijn niet dom!

Nergens waar ik tot nu toe ben geweest was het slechter met de horeca gesteld als in Cordoba in Spanje. Ik wil mijn ervaringen graag met je delen in de hoop dat horeca Nederland niet achter Cordoba aangaat. De verleiding is groot nu het aantal toeristen dat Nederland bezoekt steeds groter wordt. In Cordoba zijn ze toeristen gewend. Tienduizenden bezoeken per jaar de oude stad met zijn historische bouwwerken die doen herinneren aan de tijd van de bezetting door de Moren. De horeca vaart er wel bij. Het eten en de bediening is echter een ramp! Horeca-ondernemers die het geen bal uitmaakt of jij nu wel of niet tevreden bent. Ze zien je -zo denken ze – toch nooit meer terug. En inderdaad dat is vaak ook het geval.

Zo werd bij ons een kan Sangria op tafel gezet zonder fruit en giga veel ijsblokken in een kan met volgens mij gewoon een oude Lambrusco zonder bubbels. Het hele spul ging weer terug met een hoop excuses. De tweede kan was wel goed. Of wat te denken van de paëlla die als een los hoopje rijst op een bord werd gesmeten met enkele kippenbotjes waarvan je nauwelijks vlees kon afhalen. Kosten ruim 16 euro. Geweldig, ze schamen zich er niet eens voor! Als je er wat van zegt, geven ze je gewoon een gratis glas wijn van de goedkoopste soort als goedmakertje. Zo kan ik nog wel even doorgaan met dit soort praktijken waaraan horeca-ondernemers zich schuldig maken.

Ook in bepaalde steden in Nederland moeten sommige horeca zaken uitkijken niet hetzelfde te doen. Zo erg als in Cordoba is het gelukkig nog niet. Maar Gasten zijn niet dom. Je kunt ze niet besodemieteren met een steeds slechtere kwaliteit en steeds hogere prijzen. Ach zul je zeggen ‘dat doen wij niet’ Dat kan ook echt zo zijn, maar in veel restaurants wordt er ook vaak gesjoemeld met het eten. Laatst nog; in een goed restaurant bestelde ik een gekonfijte eendenbout. Twee miezerige stukjes eend op een voor mijn gevoel kilo slabladeren werd voor mij op tafel gezet. De boutjes waren ook nog eens droog en eigenlijk niet te eten. Of het was ergens tussen de middag op een terras waar de zalm gewoon uit de verpakking op ons bord was gelegd. Geen garnering, geen toast, geen opmaak maar gewoon ‘kwak’ op het bord. De eigenaresse wilde niet komen toen ik naar haar vroeg. Triest zoiets.

Daarom een oproep aan degenen die het aangaat; horecaondernemers let op uw zaak en blijf gasten – waar ze ook vandaan komen – altijd respecteren. Eerlijkheid duurt het langst 😀