Fun & Facts, Op de werkvloer

5 onmisbare etiquette regels

Etiquette is een zeer ruim begrip. Bij etiquette draait eigenlijk alles om goede manieren en in de horeca is het een groot onderdeel van gastvrijheid. Zowel de bediening als de gast hoort zich aan een aantal basis vaardigheden te houden.

Er zijn zoveel regels maar in dit stukje een vijftal basis etiquette vormen voor de bediening. De vormen voor de gast zullen we een andere keer doornemen.

Een goede basis etiquette is écht van groot belang. Misschien valt het niet op als je het goed doet, maar doe je het niet goed, dan valt het wel op maar dan in de negatieve zin.

En natuurlijk ken jij al deze regels al; maar een kleine verfrissing mag altijd.

1. Mes en vork

bestekvormen

Klaar met eten, een kleine pauze of tevreden/ontevreden; de wijze waarop het bestek wordt neergelegd door een gast kan zeggen wat niet wordt uitgesproken. Als gast kun je met deze simpele regels veel duidelijk maken en als medewerker is het handig er direct op in te kunnen spelen.

 2. Welk glas wijn voor welke wijn

wijnglazen

Die verschillende glazen zijn er niet voor niets, zie hier welk glas je gebruikt voor welk soort wijn. Eén belangrijke tip: houd het wijnglas altijd vast aan het steeltje bij het serveren, nooit boven vastpakken. Idem dito met normale glazen; handen laag op het glas.

3. Uitserveren

shutterstock_168427217

Het uitserveren doe je rechts (behalve schotels) van de gast, het debarrasseren ook altijd van rechts. Daarnaast begin je bij het uitserveren altijd bij de dames van oud naar jong en daarna de mannen van oud naar jong.

 4. Checkback

Check na het uitserveren of alles in orde is, signaleer lege glazen en vraag of ze nog wat te drinken willen, dit kan je ook vragen bij het zien van lege glazen tijdens het uitserveren.

 5. Ontvangst

Vanzelfsprekend is het prettig als de gast zich bij binnenkomst direct welkom voelt en laat bij een reservering blijken dat je gast verwacht. Geef gasten de keus om de jassen aan te nemen en loop minstens een stuk mee naar de tafel. Geef ze de tijd om zich te settelen en kom dan met de menukaart.

Wat ontbreekt er volgens jou nog in het rijtje?