Op de werkvloer

De 4 bouwstenen voor het creëren van een heerlijk avondje uiteten voor je gast

Wat maakt een avondje uiteten nou echt bijzonder? Wat kan de bediening daaraan bijdragen? Na een aantal jaar ervaring in de horeca en door te kijken naar wat ik zelf belangrijk vind als ik uiteten ga, heb ik de volgende vier punten gekozen die van belang zijn voor een perfecte avond uiteten.

1.Betrokkenheid

Wanneer er iets mis is, zou de bediening er alles aan moeten doen om het op te lossen. Niet alleen ‘oh, sorry’, maar daadwerkelijk er het beste van maken en meer! Iets extra’s geven, waardoor de gast zich gewaardeerd voelt. Zo zal de gast zich niet one out of many voelen, maar juist speciaal.

2. Kennis

Iets waar ik me erg aan kan irriteren is wanneer de bediening geen idee heeft wat ze serveren. Tuurlijk, als diegene net nieuw is neem ik niemand iets kwalijk. Maar als je er al een tijd werkt, zou je moeten weten welke soort bieren je op de tap hebt en wat de dagsoep is. Dat is part of the job, vooraf zorgen dat je helemaal up-to-date bent. Dat is een stukje interesse wat belangrijk is, wil je een beetje geloofwaardig overkomen.

3. Attent zijn als belangrijkste eigenschap

Ook moet de bediening attent zijn. Daar hoort alles goed in de gaten houden absoluut bij. Wanneer je in je ooghoek bijvoorbeeld ziet dat een gast een mes laat vallen, zou er bij jou een belletje moeten gaan rinkelen. Je holt snel naar de bestekbak om een nieuw mes te halen en naar de gast te brengen. Hetzelfde verhaal wanneer een gast een glas laat omvallen. Binnen no time sta je klaar met je doek om het op te ruimen.

4. Waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan

“Mag ik dat zonder frietjes, met extra sla?” “Mag die burger zonder tomaat en augurk en met knoflooksaus in plaats van bbqsaus?”. Natuurlijk! Om een beetje waardering van je gast te krijgen is het belangrijk niet altijd te moeilijk willen doen. Hoeveel moeite kost dat nou? En je maakt je gast er zoveel blijer mee!