Fun & Facts

Borden kwamen vuil op tafel!

Borden kwamen vuil op tafel nadat de bedieningsmedewerker niet het geduld had om te vragen of de vaat al schoon was!

Het was in het hotel. We werkten met z’n tweeën achter de afwasmachine. Een lange lopende band waarin we de vaat moesten plaatsen. Een collega van de bediening was echt niet aardig. Zijn gezicht stond altijd op onweer en hij liep vaak te drammen. Hij haalde ook altijd ongevraagd de vaat te vroeg weg. De vaat moest namelijk twee keer door de machine voordat het echt schoon was aan beide kanten. Tussen de twee gangen door stond de vaat op een soort van balie.

Maar deze bedieningsmedewerker vond dat te lang duren en begon altijd te schelden. Die avond ging het écht mis. Het restaurant was erg druk en de collega van de bediening graaide ook dit keer de borden ongevraagd mee. Te laat riepen we hem nog na dat de borden nog een keer moesten worden gespoeld! We stonden in spanning af te wachten wat er zou gebeuren. De koks in de keuken stonden te schudden van het lachen. Niemand voelde medelijden met de bedieningsmedewerker. Hij was ook niet erg sympathiek. Zeker niet toen hij een paar minuten later ziedend van woede de keuken binnenstormde.

Wat bleek? De gasten hadden de saus aan de onderkant van de borden ontdekt. Dáár had je ook al de manager van het hotel! Wij van de afwas kregen de schuld en we moesten mee naar het restaurant om de aanwezige gasten, toevallig een groot gezelschap, excuses aan te bieden. Dat hebben we maar gedaan. De bewuste bedieningsmedewerker stond achter ons en wees met een dikke priemende vinger naar ons de afwassers, alsof wij de schurken waren!

Zo zie je maar weer; een goede samenwerking tussen de keuken, afwas en bediening is erg belangrijk om geen blunders tegenover de gasten te begaan. Volgens mij zijn deze gasten nooit meer teruggekomen. Een dure les. Wat betreft de bedieningsmedewerker? Die hebben we daarna een flinke poets gebakken. De koks van de keuken weten dat nog steeds. Ik zal je dat later nog een keer vertellen 😀