Fun & Facts

Acties overspoelen restaurants

Je zou zeggen dat je niet meer in een restaurant kunt komen zonder kortingsbon. Het eerste wat je namelijk bij binnenkomst wordt gevraagd: ‘Dag meneer, mevrouw, komt u voor AH of Groupon? Nee mevrouw, wij komen voor onszelf, zijn wij dan ook welkom?’ En natuurlijk krijg je direct het gevoel dat jij de enige bent díe avond, die de sukkel is en de hoofdprijs betaalt.

Kortingen worden terugverdiend
Het probleem met al die acties, die eerder de kas spekken van de uitgevers dan de restauranthouders, is dat de kortingen lijken te worden terugverdiend.
Ons overkwam het tijdens een etentje met z’n vieren. We hadden 2 AH spaarkaarten die recht geven op twee gratis couverts, bestaande uit een driegangenmenu. De gastvrouw vertelt ons dat het mogelijk is een extra menugang bij te bestellen, wat we doen. We bestellen wat brood vooraf, nemen een wijnarrangementje en laten een kaasplankje serveren. We zeggen nog tegen elkaar ‘de wijn viel een beetje tegen, werd wel erg karig geschonken en er kwam niet of nauwelijks een toelichting bij hè’. Toch een belangrijk iets voor wat de beleving die avond moet creëren. Anders kun je net zo goed de witte of rode huiswijn bestellen. Toch?

Wijn duurder dan het eten
We krijgen de bon gepresenteerd op een schoteltje met het visitekaartje van het restaurant. Na openvouwen van de rekening zien wij het eindbedrag staan.
Je eerste reactie is ‘dit kan niet kloppen’. De oorzaak hebben wij al snel ontdekt, is ook niet zo moeilijk.
Bij de hoge bedragen die wij zien staan voor het wijnarrangement krijg je het idee dat we een selectie uit de Chateau Pétrus kelders hebben gedronken. Dit voelt niet goed. Het is inderdaad een AH actie! Dat geldt blijkbaar dus ook voor de inkoop van de wijnen. We besluiten stilzwijgend om de avond gezellig te houden en rekenen af met een bezwaard gevoel. Het visitekaartje laten we maar liggen.

Moraal van het verhaal
Je kunt als restaurateur op diverse manieren de kortingsactie terugverdienen, als je dat zou willen. Collega’s vertellen mij dat zij recent een behoorlijk kleiner stuk vlees kregen geserveerd dan de rondom 160 gram per persoon die zij gewend waren.
Uiteraard is de verleiding groot om dit te doen, want de acties worden je min of meer door de strot geduwd. Dat snappen wij ook wel. Maar het is niet verstandig, want de gasten zijn niet dom. Het punt is namelijk dat de meeste gasten niet zeggen dat ze ontevreden zijn. Kán vaak ook niet als je met meerdere personen bent en er eentje of twee trakteren. Maar ze vertellen het wél rond én ze komen niet meer terug.

Daarom, let op je zaak en bied je gasten een (h) eerlijk avondje uit.