Fun & Facts, Op de werkvloer

5 grootste bitch fights tussen bediening en keuken

Miscommunicatie tussen keukenpersoneel en bediening: na redelijk wat ervaring in de horeca (in de bediening) kan ik beamen dat er vaak genoeg miscommunicatie is waardoor er irritaties ontstaan. Hieronder de meest voorkomende botsingen.

 1. Debarrasseren blijft moeilijk

Het is zaterdagavond. De tent zit vol, elke gast wil iets anders en je moet ook nog tafels afruimen. Met drie (soms vier, vijf) borden inclusief bestek en sausbakjes kom je in de keuken aan. Snel gooi je de troep wat op het bord ligt in de prullenbak en ‘sorteer’ je de rest. Niet helemaal perfect: zo ontstaat er namelijk een onstabiele stapel van kleine én grote borden. De Toren van Pisa is er niks bij. Niet alleen dat, ook alle sausbakjes staan allemaal verspreid bij de afwas. De chef is niet blij en vraagt zich af of debarrasseren nou echt zo moeilijk is. Met puppy ogen kijk je de chef aan: “sorry!”.

2. Keuken kan zich niet goed verplaatsen in de gast

De spil tussen de gast en de keuken is natuurlijk de bediening. Zij communiceren met de gast en zorgen dat alles in orde is. Wanneer iets verkeerd uit de keuken komt, krijgt de bediening het commentaar van de gast over zich heen. Indirect krijgt de keuken dit natuurlijk ook mee, maar zij beleven niet die ontevredenheid die de gast op de bediening projecteert. Zij zeggen al snel: “ah, alweer zo’n lastige gast?!”. De keuken geeft de bediening geen duidelijke uitleg over wat er is gebeurd en irriteert zich vervolgens aan de manier waarop de bediening het oplost. Beetje scheef, toch?

 3. Tien bonnen in één keer

Ook tien bonnen binnen 1 minuut opnemen is een veel voorkomende gebeurtenis. De bediening denkt: “zo, alle tafels zijn opgenomen.”. En de keuken denkt: “WHAT THE HELL IS GOING ON!”.

 4. Eten wordt koud!

Een gerecht dat al vijf minuten klaarstaat wachtend op iemand uit de bediening, is ook een punt wat op de zenuwen kan werken van de keuken. Logisch ook. Geïrriteerd een keer of vier, vijf op de bel drukken komt dan ook vaak genoeg voor.

 5. Twee bonnen, één tafel

Sommige gasten weten al vrij snel wat ze willen. Alleen een hoofdgerecht, want “anders wordt het veel te veel”. Maar drie keer raden: vijf minuten later beslissen ze ineens dat ze toch wel een heerlijk voorgerechtje lusten. Alsjeblieft keuken, twee bonnetjes, één tafel.