Interviews

10 vragen aan Jan Franken, eigenaar van restaurantketen De Smaak van Croy

1. Wie is Jan Franken?

Ik ben ondernemer en geboren in Bussum. Van origine gordijn confectioneur maar ik ben ook altijd entrepreneur geweest op zoek naar gaten in de markt. Momenteel ben ik directeur eigenaar van Please Payroll en van 7 restaurants (keten): De Smaak van Croy waarvan 1 van de 7 een franchise is. Croy is een landgoed en wij exporteren de echte smaak van het landleven naar o.a. Nijmegen, Amersfoort, Den Bosch en naar andere plaatsen in het land.

2. Hoe bent u in de horeca terecht gekomen?

Meer dan 10 jaar geleden ben ik weer begonnen het Croy bier te introduceren in Nederland en dat ging heel goed. Het was voor mij een ludieke actie geweest om het kasteelbier te herintroduceren. Het bier moest een thuis plaats hebben. Op het landgoed van Croy kwam een restaurant vrij. Ik heb dat toen gekocht en van daaruit is De Smaak van Croy uitgegroeid tot wat het nu is. De Smaak van Croy is 10 jaar geleden begonnen in oktober 2005. Ik heb het helemaal alleen opgezet.

3. Waarvoor komen gasten bij De Smaak van Croy?

Gasten komen hier voor de prijs- kwaliteitsverhouding, voor de locatie (beleving) en natuurlijk voor het vriendelijke personeel. Zij krijgen bij ons een 3 gangenmenu voor € 9,95. Het is echt een menu restaurant. Wij zijn begonnen gasten te vragen wat ze graag willen zien bij De Smaak van Croy. Daar hebben wij het concept omheen gemaakt. Als tweede uitgangspunt hebben wij: omzet lost problemen op. Massa is kassa. Door de prijs komt er een bepaalde massa.

4. Wat maakt volgens u een horecazaak/keten succesvol?

Een 9+ organisatie zijn. Er naar streven om de gast met een 9+ naar buiten te laten gaan. Daar moet alles op gericht zijn. Dat heeft te maken met de snelheid van eten kunnen uitserveren, van het personeel en de kwaliteit. Alles waar jij je aan stoort in de horeca, moet bij jou niet zo zijn. Elke dag moet je ernaar streven om die 9 plus te halen. Daarnaast moet je de juiste mensen op de juiste plaatsen zetten. Horeca moet je echt in je hebben. Horeca is niet zomaar even een zaak opzetten. Het is een ambacht waar je je keihard voor inzet en waar je de juiste competenties omheen bouwt om de zaak top te krijgen.

5. Wat zijn de kenmerken van een goede eigenaar?

Klantvriendelijkheid, je organisatie moet staan als een huis. Daarnaast is het heel belangrijk om te kunnen sturen op cijfers, die moeten op orde zijn. Je moet een visie hebben, je moet vooruit denken. Je moet conceptmatig bezig zijn. Je mag ook een portie doorzettingsvermogen hebben. Wij hebben in de loop van de tijd een softwarepakket ontwikkeld. Een totaalpakket waar de inkoop als verbruik, personeel en gasten in één pakket zitten. Wij hebben het softwarepakket zo ontwikkeld dat als een (vaste) gast binnen komt wij precies weten wat zijn/haar allergie is.

6. Wat is uw lievelingsgerecht bij De smaak van Croy?

Het beenhammetje met frietjes en groenten. Het is bij ons het favoriete gerecht.

CroylandgoedLandgoed Croy

7. Wanneer u uit eten gaat, hoe zou u uzelf omschrijven als gast?

Ik zit de tijd op te nemen over hoe lang alles duurt, hoe je behandeld wordt. Je kijkt altijd naar hoe je het graag wilt. Positief kritisch. We mogen als Nederlander wat vaker zeggen dat iets niet lekker is, om elkaar te leren om te verbeteren.

8. Tijden veranderen, zo ook voor de horeca en dan met name de verwachtingen van de gast: hoe verander je daarin mee?

Je krijgt steeds meer de belevenis wat mensen mee willen maken. Het is aandacht en belevenis. En reuring en bleuring. Je draagt bij aan verkoop en een belevenis. Wij hebben binnen de Smaak van Croy tv’s aan de muur waar wij onze gasten informeren over het landgoed van Croy. Onze menukaarten zijn zeer visueel ingesteld. Je gasten betrekken bij je zaak en bij wat ze eten, is zeer belangrijk. Wij informeren ruim 350.000 gasten per jaar over ons bedrijf.

9. Als u iets in de branche zou mogen doorvoeren als verandering, wat zou dat zijn?

Als ik het zou kunnen dan graag nieuwe etiquette invoeren. Dat we met elkaar gaan praten, gasten en ondernemers. Elkaar meer gaan aangeven dat iets niet naar wens is. Zeg wat je niet fijn vindt dan kunnen we daar direct iets aan doen. Gasten mogen veel meer positief kritisch zijn.

 10. Wat is uw toekomstverwachting voor De smaak van Croy?

Wij hopen de keten uitgebouwd te hebben naar meer zaken. Je moet groeien om uiteindelijk te overleven. Wij hebben geen last van de crisis gehad. Maar juist profijt ervan. Ik vind het het mooiste vak.

Meer weten over:

De Smaak van Croy

Please Payroll

Fotobron