Fun & Facts, Lazy Time

10 ergernissen van gasten die je wilt voorkomen

Hoe voorkom je ergernissen. Kun jij jouw gasten het ooit naar de zin maken?

Als je dit leest, dan vraag je je af of je het ooit goed kan doen. Over het algemeen worden deze 10 punten als grootste irritaties genoemd in de horeca.

Uit onderzoek blijkt dat 75 procent van de gasten niet terug komt na een slechte ervaring. Natuurlijk is het vaak onterecht of overdreven omdat sommige gasten nu eenmaal snel klagen.

Lees mee, soms zijn ergernissen ook wél terecht:

  1. Rennende en schreeuwende kinderen.

    Niet alleen gasten irriteren zich daar aan, het liefst zou je ze een komkommer toegooien als ze zo rondrennen of even je been uitsteken. En de ouders? Die kijken vaak niet op of om..

  2. Tegenvallend eten.

    Waar ook de prijs-kwaliteitverhouding in meespeelt. Betaal je veel voor kwaliteit die je niet krijgt dan geeft dat meer frustratie dan als er minder voor wordt betaalt. Frappant is dat slechts een paar mensen ook vóór het eten aangeven dat het eten niet de verwachte kwaliteit heeft en wél het hele bord leeg eten. Natuurlijk is er verschil tussen smaak en echt niet goed eten.

  3. Te harde muziek.

    Zo hard dat je bijna je buurman/vrouw niet meer hoort praten, dat je schor bent na een avondje tafelen. Vooral met een groep kan dat erg vervelend zijn, hoor je niemand aan het eind van de tafel. Geen muziek of veel te zacht is ook niet favoriet, dan is het alsof iedereen met je gesprek mee luistert (wat echt heel veel mensen doen).

  4. Vieze stinkende toiletten.

    Vooral als je in de buurt van die toiletten zit, is het niet echt lekker eten.

  5. Bediening met weinig kennis.

    Wat zit er in de salade, wat is het verschil tussen een entrecote en tournedos, welke wijn serveren jullie? Vragen die regelmatig gesteld worden, maar waar een medewerker niet altijd een antwoord op heeft. Gasten gaan ervan uit dat waar gewerkt wordt, ook de kennis in huis is.

  6. Luidruchtige medegasten

    Je zou maar net een romantisch avondje met de partner gepland hebben in een restaurant waar ook op diezelfde avond een zeer luidruchtig gezelschap zit te dineren. Dat verlaagt de gezellige sfeer en het irritatiegevoel overstijgt het geluksgevoel.

  7. Lang wachten

    Wat is lang? Daarover valt te twisten. Zit je met z’n tweeën stil kijkend tegenover elkaar, dan voelt het vaak alsof je lang wacht. Zit je met gezellig gezelschap, dan heb je dat niet zo door. Wat gasten echt vervelend vinden is een goede ontvangst, snel de menukaart krijgen en vervolgens in de vergetelheid raken.

  8. Eten komt te snel

    Tja, lang wachten is niet goed, maar te snel met de bestelling komen (vooral bij een gangen diner) vinden gasten ook erg onprettig. Los daarvan staat het drinken, dat kan niet snel genoeg komen.

  9. Verkeerde bestelling krijgen

    Echt het verkeerde eten of wanneer aan bijv. een allergie eis niet is voldaan. Het is niet zozeer vervelend dat ze het verkeerde krijgen, maar vooral dat iedereen om hen heen al eet terwijl zij moeten wachten op een nieuw bordje. Soms wordt het eten ook anders beschreven op de kaart dan op het bord terecht komt. Gelukkig komt dat niet zo veel voor.

  10. Onprettig meubilair

    Je kent het wel; wiebelende tafeltjes, knieën tegen de tafel of krakende stoelen. Bevordert niet het zitcomfort en dat geeft irritatie.

Ondanks dit soort beklag, kiezen mensen er toch voor om lekker een avondje uit te gaan. Want hoe dan ook, je bent een avondje weg in een andere setting en je hoeft niets anders te doen dan ontspannen.

Onze tip: meer ontspannen is minder irritatie.

Welke van deze 10 ergernissen herken jij?