Fun & Facts

10 ergernissen van gasten in een restaurant..

Ergernissen van gasten; kan je het ooit goed doen?

Als je het zo leest, dan vraag je je af of je het ooit goed zou kunnen doen. Over het algemeen worden deze 10 punten als grootste irritaties genoemd tijdens een avondje uit eten.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat 75 procent van de gasten niet terug komt na een slechte ervaring. Natuurlijk komt soms het één voor en het andere nooit of is het zelfs onterecht of overdreven omdat sommige gasten vrij snel klagen. En soms is het ook wél terecht:

1. Rennende en schreeuwende kinderen

En niet alleen gasten irriteren zich daar aan, het liefst zou je ze toch een komkommer toegooien als ze zo rondrennen of even je been uitsteken. En de ouders? Die kijken vaak niet op of om..

2. Tegenvallend eten

Waar ook de prijs-kwaliteitverhouding in meespeelt. Betaal je veel voor kwaliteit die je niet krijgt dan geeft dat meer frustratie dan als er minder voor wordt betaalt. Frappant is dat slechts een paar mensen ook vóór het eten aangeven dat het eten niet de verwachte kwaliteit heeft en wél het hele bord leeg eten. Overigens is er natuurlijk verschil tussen smaak en echt niet goed eten.

3. Te harde muziek

Zo hard dat je bijna je buurman/vrouw niet meer hoort praten, dat je schoor bent na een avondje tafelen. Vooral met een groep kan dat erg vervelend zijn, hoor je niemand aan het eind van de tafel. Geen muziek of veel te zacht is daarnaast ook niet favoriet, dan is het alsof iedereen met je gesprek mee luistert (wat echt heel veel mensen doen).

4. Vieze stinkende toiletten

Vooral als je in de buurt van die toiletten zit, is het niet echt lekker eten.

5. Bediening met weinig kennis

Wat zit er in de salade, wat is het verschil tussen een entrecote en tournedos, welke wijn serveren jullie? Vragen die regelmatig gesteld worden, maar waar een medewerker niet altijd een antwoord op heeft. Gasten gaan ervan uit dat waar gewerkt wordt, ook de kennis in huis is.

6. Luidruchtige medegasten

Je zou maar net een romantisch avondje met de partner gepland hebben in een restaurant waar ook op diezelfde avond een zeer luidruchtig gezelschap zit te dineren. Dat verlaagt de gezellige sfeer en het irritatiegevoel overstijgt het geluksgevoel.

7. Lang wachten

Wat is lang? Daarover valt te twisten. Zit je met z’n tweeën stil kijkend tegenover elkaar, dan voelt het vaak alsof je lang wacht. Zit je met gezellig gezelschap, dan heb je dat niet zo door. Wat gasten ook vervelend vinden is een goede ontvangst, snel de menukaart krijgen maar vervolgens in vergetelheid raken.

8. Eten komt te snel

Tja, lang wachten is niet goed, maar te snel met de bestelling komen (vooral bij een gangen diner) vinden gasten ook erg onprettig. Los daarvan staat het drinken, dat kan niet snel genoeg komen.

9. Verkeerde bestelling krijgen

Echt het verkeerde eten of wanneer aan bijv. een allergie eis niet is voldaan. Het is niet zozeer vervelend dat ze het verkeerde krijgen, maar vooral dat iedereen om hen heen al eet terwijl zij moeten wachten op een nieuw bordje. Soms wordt het eten ook anders beschreven op de kaart dan op het bord terecht komt. Gelukkig komt dat niet zo veel voor.

10. Onprettig meubilair

Je kent het wel; wiebelende tafeltjes, knieën tegen de tafel of krakende stoelen. Bevordert niet het zitcomfort en dat geeft irritatie.

Ondanks dit soort beklag, kiezen mensen er toch voor om lekker een avondje uit te gaan. Want hoe dan ook ben je een avondje weg in een andere setting en hoef je niets anders te doen dan ontspannen. Onze tip: meer ontspannen is minder irritatie.