Blogs

Welke korting past bij jou? Vijf tips

Welke korting past bij jou? Vijf tips

Laatst at ik in een restaurant waar ik regelmatig kom: goede kwaliteit, relaxte sfeer, schappelijke prijzen. De eigenaar wees mij op een kortingsactie die eraan zat te komen. De actie was bedoeld om te gebruiken tijdens een culinair evenement, om nieuwe gasten naar de zaak te trekken. Maar, zo redeneerde zij, misschien had ik geen tijd om te komen, dus kreeg ik de kortingskaart nu alvast. Voor het gemak zou ze een stapeltje kortingskaarten bij de kassa klaarleggen voor andere vaste gasten. Ik bekeek de kaart eens goed en zag dat de korting maar liefst 20% bedroeg.

Een paar dingen vielen me hierbij op:

  • De actie was bedoeld om nieuwe gasten aan te trekken. Toch werd de actie ook ingezet voor vaste gasten, zonder erover na te denken of dit nodig was en effectief zou zijn. Zonde van de korting.
  • De korting van 20% was fors en gold ook nog eens voor de totale rekening. Waarom zoveel korting geven? Ik kon me niet voorstellen dat hiermee winst te behalen zou zijn met hun toch al scherpe prijsstelling. Gelukkig hadden ze wel een verloopdatum aan de actie gekoppeld, dus er was nog wel een stimulans om snel terug te komen.
  • De actie leek weinig bij hun concept te passen. Het was meer iets voor een knus eetcafé met vooral saté en schnitzel op de kaart. Bij dit restaurant had ik eerder een gratis aperitief van het huis verwacht of een uitnodiging voor een bijzondere avond. De kortingskaart zelf had ook een vormgeving mogen krijgen die past bij hun concept: modern, hoogwaardig en toegankelijk. Nu oogde het wat goedkoop en standaard.

Laten we eerlijk zijn, dit restaurant is niet het eerste dat te gemakkelijk marge weggeeft. Veel horecaondernemers zakken met hun prijzen of geven korting, omdat het nu eenmaal crisis is. We denken dat de enige manier van gasten trekken door de portemonnee gaat. En prijs is zeker een krachtig instrument om gedrag te beïnvloeden. Daarom is het ook zo belangrijk het instrument doelgericht in te zetten.

Vijf tips hoe je tot een slimme korting komt

  1. Weet op wie je je richt met je kortingsactie en bedenk je waar deze groep gevoelig voor is. Doe iets anders voor je vaste gasten dan voor nieuwe gasten, de afwegingen die ze maken om je wel of niet te bezoeken zijn echt verschillend.
  2. Zorg voor een win-win. De gast krijgt korting, wat verwacht jij daarvoor terug (los van extra gasten)? Misschien wil je ze vooral op rustige avonden aantrekken, of wil je dat ze het maandmenu kiezen. Stuur daarop met je actie.
  3. Weet wat je concept is. Welk type acties passen daarbij en kunnen de beleving rond jouw concept zelfs versterken? Wees hierbij creatief, zodat de actie zelf ook makkelijk blijft hangen.
  4. Zorg dat de actie van korte duur is, zodat je ook op korte termijn de vruchten plukt. Mensen hebben meestal deadlines nodig om tot actie te komen.
  5. Meet de resultaten, zodat je weet wat wel en niet werkt voor een volgende keer.

Meer weten over slimme kortingen >
Als je meer wilt leren over andere slimme groeitechnieken dan kortingen, raad ik je mijn e-book aan: ‘Groeien tegen de stroom in’.

Annet_Koerhuis192x192 (1)

Annet Koerhuis is marketing- en communicatieadviseur voor de horeca.
Met haar bedrijf
Running Fish helpt ze horecaondernemers die te maken hebben met sterk wisselende resultaten een continue stroom aan goed betalende gasten aan te trekken.

WebLogoLiggend__0003_blauw