Fun & Facts

Veel personeel is goed voor je omzet!

Je wenst iemand veel personeel toe als je daarmee je concurrent in zijn nadeel wil treffen. Veel personeel gaat volgens het gezegde samen met veel zorgen, ellende en administratieve ballast. En daardoor gaat jouw concurrent uiteindelijk failliet. Maar niets is minder waar!

A winning team!

Waar gewerkt wordt met veel personeel in de bediening en de keuken, daar loopt het als een trein. Ik heb het natuurlijk wel over goed opgeleid personeel. Met een onervaren team win je niet de wedstrijd. Das logisch.

Neem bijvoorbeeld een grand café, bistro op een goede locatie in een stadscentrum. Wanneer er veel bediening rondloopt geeft dat een gevoel van bedrijvigheid, activiteit. Er gebeurt wat. Het lééft. Ook al zijn er minder gasten. Mensen komen hier op af, het is gezellig, je wordt snel bediend, je krijgt aandacht en er is sfeer. Nogmaals met een goed werkend team. Dat straalt op de gasten af. Het geeft een sfeer van professionaliteit.

Gasten worden serieus genomen.

Ik deel hier mijn ervaring zelf als gast in de horeca. Altijd valt me weer op dat juist die horecagelegenheden draaien als een kanon, waar met veel personeel wordt gewerkt en waarop niet wordt bespaard. Ja goed, zal je zeggen, dat is logisch. Als IK meer gasten over de vloer krijg, kan ik óók met meer personeel werken!

Ik denk dat het andersom werkt. Durf met meer personeel te werken, vooral in de bediening, en je zult zien dat de omzet gaat stijgen.

Er zijn wel een aantal voorwaarden.

Allereerst investeer in goed personeel. Investeer in een praktische opleiding. Bijvoorbeeld een ‘ training on the floor’ waar een expert jouw bediening laat zien hoe het niet en vooral WEL moet. Durf meer mensen in te zetten dan je wellicht hebt uitgerekend. Heb je drie uitgerekend, zet er vijf neer. Laat ze bedrijfskleding aantrekken en zorg dat ze het werk naar zich toe kunnen trekken.

Probeer het maar eens uit!