Fun & Facts

Personeel laat té veel servies sneuvelen!

De eigenaar van het Grand Café riep die avond het personeel bij elkaar.
‘Eindelijk een vrije dag’ dachten die dag een aantal mensen van de bediening en de keuken.
Helaas, ook zij moesten die avond op komen draven.
‘ Het aantal gasten neemt de twee laatste maanden af’, vertelde de eigenaar zijn mensen die stonden samengedromd op de werkvloer.
‘ We weten niet goed hoe dat komt’, benadrukte hij nog eens goed.
‘ Ik heb er overigens wel problemen mee dat jullie onvoorzichtig met de spullen omgaan’.
Au! Dat kwam even aan!

Wat is er aan de hand? Veel dure borden en servies sneuvelen bijna dagelijks door onvoorzichtigheid van het personeel. Iedereen maakt zich volgens de eigenaar hieraan schuldig. Laks en onhandig gebruik van de borden, glazen, noem maar op. En het gaat hier niet om Hema bordjes, maar om dure wit porseleinen borden en schalen van het kaliber 30 euro per stuk. Reken uit je winst als je daar een paar van laat vallen!

Nu begrijpt de eigenaar ook wel dat je er niet altijd wat aan kan doen. Een foutje in het werk, en zeker als het druk is, is zó gemaakt.

Laatst zat ik op een terras waar de bediening tot een paar keer toe een heel blad met glazen en of kopjes liet vallen. De eerste keer dat je al dat gerinkel hoort denk je nog ‘ oeps is dat even pech!’ Maar bij de tweede keer voel je dat er iets niet goed gaat in de organisatie van de zaak. Vaak geen goede aansturing, onopgeleid personeel, de baas die met vakantie is, enz enz.

Ik kan me de ‘ speech’ van deze horeca-eigenaar goed voorstellen. Het is te gek voor woorden als er zoveel servies sneuvelt. Dat het aantal gasten terugloopt zegt misschien ook iets over hoe het personeel met de gasten omgaat. Ik weet het niet. De eigenaar waarschijnlijk ook niet.

Een extern onderzoekje zou op zijn plaats zijn.

WeareHoreca verzorgt in opdracht met regelmaat een zogeheten Fit&Fris test.
Tijdens ons bezoek komen wij als gasten voor een hapje en een drankje.
We letten op bijna 80 aandachtspunten die wij met veel andere gasten, met ervaring als bezoeker in de horeca, hebben samengesteld.
Gasten in je zaak beoordelen je nu eenmaal –onbewust- op een groot aantal van deze punten.
Alleen je hoort het vaak niet 🙁

Nu wel. Een terugkoppeling van een Fit&Fris test is vaak confronterend. Dat wel.
Wat gaat er goed en wat er beter. Dat is het doel van de test.
Zo weet je tenslotte waar je kunt ingrijpen en wat je moet veranderen.
Omzetdaling is wel het laatste wat je wil. Toch?

 Wil je meer weten over de Fit&Fris test? Stuur ons een mail.

Info@wearehoreca.nl.