Fun & Facts

Horeca oplichters gezocht!

Overal lopen oplichters rond. Je weet wel, van die mensen die onverwachts in je leven verschijnen en je met mooie verhalen weten te verleiden. Dat gebeurt in elke branche waar geld valt te verdienen. Dus ook in de horeca.

Ze presenteren zich als de grote expert in horecaland. Zij weten hoe ze jou aan succes moeten  helpen of je zaak naar de top kunnen tillen. Ze zijn goed gebekt, hebben ogenschijnlijk kennis van zaken en voordat je het weet heb je een contract getekend.
En dan begint het..

Afspraken worden niet nagekomen, je moet alleen maar geld betalen en van alle toezeggingen en beloften komt niets terecht.
Je blijft achter met een zware kater en als je niet uitkijkt met een lege kassa.
Herken je dit?

Waaraan herken je een oplichter?

Hoe kun je een oplichter onderscheiden van een expert die wel het goede met je voorheeft en je wel goed kan helpen.
Antwoord: dat kun je niet. Ja achteraf, dan hoor je de verhalen van veel meer mensen die de dupe zijn geworden. Dan zegt iedereen ‘ hoe heb ik zo dom kunnen zijn’
Veel ondernemers in de horeca zijn slachtoffer geworden van oplichters. Uit schaamte kom je als ondernemer niet zo snel met het verhaal naar buiten dat je bent bedonderd. Dat jou dat nu net moet overkomen. Stom. ‘Had je niet beter kunnen opletten’ ?, hoor je de anderen al zeggen.

Daarom blijven de meeste verhalen onder tafel.

En juist daardoor kan een oplichter blijven doorgaan. Zo komen er steeds meer slachtoffers.
Toch kun je er wel iets tegen doen. Allereerst als je een onbekend iemand over de vloer krijgt, trek hem of haar dan na voordat je met zo’n iemand in zee gaat. Bijvoorbeeld  social media levert een goede bron om mensen na te trekken. Vraag je collega’s in de branche of informeer eens links en rechts.

Ben je al slachtoffer geworden?

Meld het bij anderen en treedt naar buiten met je verhaal.
Leveranciers kunnen ook een goede bron van informatie zijn. Zij komen tenslotte overal. Of mensen bereid zijn dingen te zeggen ligt wel weer wat gevoeliger. Want niemand wil ergens bij betrokken raken. Liever niet. Wij zijn nieuwsgierig of jullie hiermee mee te maken hebben gehad.
Misschien gaan we zelfs wel een rubriek ‘meldpunt oplichting ‘ opnemen waar melding kan worden gemaakt van oplichting.’ Naming and shaming’ , zoiets.
Dit om anderen te waarschuwen en te beschermen.

Ben jij wel eens opgelicht?

View Results

Laden ... Laden ...