Fun & Facts

Het spel dat ondernemen heet; ludieke acties en humor!

Bedenk eens een ludieke actie voor je zaak!

Door een ludieke marketing actie of stunt, gaan mensen praten over je zaak. Niet alleen in je zaak maar ook op Social Media en in de reguliere media.
Met creatief en positief ondernemerschap kan je een heel eind komen! Dus niet zeuren en de underdog uithangen, maar op een positieve manier omgaan met de
activiteiten van mede-ondernemers.

Daarnaast is samenwerken met je leveranciers, je adviseurs en met de pers erg belangrijk.
Het op de juiste manier inzetten van Social Media als Facebook en Twitter levert daarnaast enorm veel gratis publiciteit, meer reuring en meer volgers op.
En volgers zijn je (potentiële) gasten, je ambassadeurs die over je praten en die jouw Social Mediaberichten weer verder verspreiden.

Wat je ook verzint, humor doet wonderen voor de omzet, maar dan moet je het natuurlijk wel vertellen aan de buitenwereld. Online aandacht of een artikel in de lokale krant voor je bedrijf gaat sneller dan mond-tot-mond reclame.

Het 1 euro ontbijtje van de Hema en Ikea
Een mooie marketingstunt om (meer) mensen naar het warenhuis te lokken.
Van al die extra mensen die ‘s ochtends speciaal voor het goedkope ontbijtje komen, koopt altijd wel iemand een product, met als gevolg meer omzet.

Lekker! Rookworst bij de koffie.
Als reactie op deze actie van de Hema, heeft een nabijgelegen koffiezaakje een ludieke actie bedacht om eenmalig op vrijdag en zaterdag een rookworst weg te geven bij de koffie. Puur als knipoog naar de Hema.
Alle gasten kregen bij het verlaten van de zaak een broodje rookworst aangeboden.
Verspreid over vrijdag en zaterdag namen 750 mensen een rookworst mee. Lang niet iedereen nam er een mee, maar zonder uitzondering reageerden de gasten positief.
Daarnaast kregen ze veel belangstelling van de Rotterdamse media, waaronder het Algemeen Dagblad, Radio 538 en RTV Rotterdam en werd er enorm veel gepost en geblogd over deze actie.
En even belangrijk, de koffiezaak genereerde een omzetstijging van 20 tot 35% in de vier dagen vanaf de start van de actie.

Zo bedacht een restaurant een leuke naam voor een nagerecht “The Cookie Monster”. Weer een ander restaurant verpakt een heel brood in een strik en serveert het op tafel.

Foodsy, het restaurant zonder personeel!
Onder die naam opende FNV in Amsterdam een restaurant zonder personeel, waarvoor een echte topkok en horecaondernemer, echte persberichten,
echte interviews en een echte site werden ingezet. Het restaurant ging ook echt open en er kwamen echte gasten, waarschijnlijk op het spoor
gezet door de vele media die aandacht besteedden aan het personeelloze concept, een pr-stunt van FNV Horeca.

In een persbericht schrijft de vakbond dat met dit restaurantexperiment is aangetoond dat horecapersoneel onmisbaar is!