Blogs

De prijsstijging in de horeca valt best mee!

Ik heb twee favoriete supermarkten, de budget en luxere variant. De budget supermarkt heeft een beperkter assortiment, maar het levert regelmatig meer voedsel op. Niet direct meer geld, soms zijn de producten even duur als bij de luxere supermarkt, maar zit er zeker 300 gram of ml meer in de verpakking. Naar de luxere supermarkt ga ik voor mijn overige boodschappen.

Ik zou mezelf omschrijven als een trouwe doch prijs kritische klant. Ik ben een echte prijsvergelijker, hoewel ik niet supermarkten afstruin naar de beste prijs. Zie het als een hobby. Waarom? Geen idee, ik vind het gewoon leuk.

Prijsschommelingen in de supermarkten zijn normaal. Vlees- en seizoensproducten als groenten, fruit stijgen of dalen regelmatig in prijs. Daarentegen zie ik genoeg andere producten waarbij ik me afvraag waarom daar een stijging voor nodig is. Je kent het wel: ‘Supermarkt verlaagt honderden producten in prijs’. Maar wist je dat er tegelijkertijd producten in prijs worden verhoogd? Mijn idee is daarom dat het in de supermarktbranche niet direct draait om prijsschommelingen door hogere grondstofprijzen, maar om het inkapselen van een stukje risico, waar ze behoorlijk winst op maken.

Waarom ik hierover schrijf?

Omdat ik nooit iemand hoor over de prijzen in de supermarkt. Velen zien die paar centen niet die er regelmatig op worden geplust of vinden dat die paar cent geen verschil maakt. Deze paar centen maken het zo verraderlijk, kleine bedragen die er niet toe lijken te doen, maar die je op jaarbasis een leuk avondje eten kunnen opleveren in een restaurant!

Laten we eens kijken naar recente prijsstijgingen van een aantal producten die ik met regelmaat koop in mijn luxere supermarkt:

Water B-merk: prijsstijging 27,6 procent

Amandelmelk: prijsstijging 9 procent

Roomboter: prijsstijging 24 procent

Pakjes drinken: prijsstijging 9 procent

Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Stel nou dat de horeca regelmatig met stijgingen komt van 9 of 24 procent op de menuprijzen, dat zou toch absurd zijn!

Je kunt horeca duur noemen, maar horeca zit nu met haar prijsstijgingen onder de inflatie. Met andere woorden, er zijn nauwelijks prijsstijgingen in de horeca vergeleken met andere branches.

Reden te meer om af en toe eens lekker te genieten van een heerlijk diner. Heerlijk toch om eens op je wenken bediend te worden en de afwas niet te doen!

Hoe het precies werkt in die supermarktwereld weet ik niet, het is niet transparant. Ach, laten we het er maar op houden dat ze die 2e gratis toch ergens van moeten betalen 😉