Op de werkvloer

5 leerprocessen voor startende managers..

Ben jij manager? Dan weet je als geen ander hoe zwaar dit vak kan zijn. Als manager in een horecazaak heb je een zeer verantwoordelijke taak en een zaak kan behoorlijk lijden onder slecht management. Als startende manager zal je in je rol moeten groeien, en dat is niet voor iedereen even makkelijk. Vooral niet als je doorgroeit als manager in de zaak waar je al jaren werkt.

Vijf leerprocessen voor startende managers!

1. Denken dat alles hetzelfde blijft

Als beste in je functie is het aanbod gekomen om manager te worden. Hoewel je werkplek niet verandert, verandert wel de rol in de groep. Eerder was je één van de medewerkers, nu ben je de leider. En zo zal je je ook moeten opstellen om serieus genomen te worden en respect te krijgen. Dit kan in het begin nog wel eens wrijving geven.

2. Iedereen hetzelfde behandelen

Ben jij al lange tijd werkzaam in een restaurant, dan heb je altijd een paar collega’s waar je het beter mee kan vinden, of zelfs vrienden mee bent geworden. Lastig als je dan ineens doorgroeit naar manager. Velen maken daar de misser om vrienden de voorkeursbehandeling te geven en minder van hen te verwachten. Met als gevolg dat anderen je minder serieus nemen. Het beste is om meteen duidelijk te zijn over hoe je iedereen behandelt én je daar ook naar te gedragen.

3. Te snel willen veranderen

Een nieuwe functie geeft een enorme boost en dat zorgt voor veel goede ideeën om door te voeren in de zaak. Helaas is dat in het begin niet altijd de beste optie. Een aantal collega’s kunnen zich gepasseerd voelen voor de functie of als je nieuw bent zullen ze misschien sceptisch zijn na eerdere, slechte, ervaringen. Het bouwen van een sterke basis en een systeem voor jezelf ontwikkelen zou het begindoel moeten zijn, om van daaruit verder te bouwen.

4. Geen of minimale feedback geven

Het is makkelijker om goede medewerkers te complimenteren dan personeel dat minder presteert te wijzen op verbeteringen. En als er verbeteringen worden aangevoerd dan zijn deze vaak niet concreet en zo vaag voor medewerkers dat ze eigenlijk niet weten wat ze ermee moeten in praktijk. Zo kan je zeggen: ‘Je moet sneller werken’ maar beter is ‘Zorg ervoor dat gasten binnen 3 minuten hun drankje hebben.’ De meesten willen graag groeien en leren en zullen goede feedback waarderen.

5. Niet goed (durven) delegeren

Als nieuweling ben je erg gedreven en wil je een goede indruk maken, logisch. Daarbij komt het gevoel dat je het zelf beter doet dan een ander, dus pak je de taak aan. De valkuil daarin is dat je té veel hooi op je vork neemt, ten koste van jezelf. Geef de medewerkers ook het vertrouwen dat ze taken goed uitvoeren. Je bent niet voor niets manager, anders had er geeneens een team hoeven zijn.