Fun & Facts

10 stellige meningen over de bediening!

In horecaland gaat de waardering altijd uit naar de kok. Kijk maar naar de jaarlijkse Michelin sterrenregen. Waar gaan die naar toe? Juist, naar de koks.
Maar hoe zit het met de bediening? Bediening? Welke….? ‘Oh ja, natuurlijk, de bediening’. Inderdaad zeg! Dé bediening! Vaak wordt die gewoon vergeten!

Hieronder zetten we 10 gangbare meningen over bediening op een rij.

1.Bediening is een bijbaantje
Vooral studenten en scholieren zijn geschikt voor de bediening. Lekker goedkoop dat jonge grut. Vast personeel is veel duurder en zeker voor de bediening is dat niet nodig. Het maakt voor onze gasten niet uit. Bovendien, bediening is toch niet echt een beroep?

2.Voor bediening heb je geen opleiding nodig
Waarom zou je bediening moeten leren? Een bord dragen kan toch iedereen? En een tafel afruimen lukt ook nog wel hoor. Drankjes serveren wordt al wat lastiger, maar dan loop je toch een keertje vaker?

3. Het is het eten wat de avond maakt, niet de bediening
Vooral in de keuken vinden ze dat de waardering van de gasten alleen de kok toekomt. Hij heeft tenslotte toch het gerecht gemaakt en daar draait het om. Ja toch?

4. Bediening, dat is iets van vroeger
Mensen in deze tijd zijn individualistisch ingesteld, hebben haast, zijn druk met hun telefoon en willen snel lunchen en dineren. Ze zitten echt niet te wachten op een praatje. ‘Geef nou maar gewoon snel mijn bord en mijn drinken en dan ben ik weer weg’, dat is wat gasten willen.

5. De bediening blijft zwaar achter met die van het buitenland
Je kent ze wel; die zwierende obers in zwarte broeken, witte overhemden, de servetten om de arm geslagen en vier borden tegelijk serverend aan tafel. Een praatje en een lach en hij heeft alles onder controle. Heel wat anders dan dat geklungel van de jonge bedieningbrigades in Nederland.

 6. In de bediening ben je een regisseur
In de bediening moet je vlot en deskundig kunnen regisseren om alles netjes en op tijd aan tafel te serveren. Juist als dit goed en onopvallend gebeurt, ervaren de gasten de avond als gezellig en ontspannend. En daarvoor komen ze juist; voor de ontspanning. Het eten is een bijzaak.

7. In de bediening ben je een acteur
Je moet met de meest uiteenlopende gasten kunnen omgaan. Er wordt zelfs van je verwacht dat je met iedereen kunt omgaan. Van gezellige, amicale, misschien soms zelfs wel een tikkeltje opdringerige gasten tot aan de notoire zeikerds, chagrijnen en botteriken toe.

Jij bent degene die het gezellig moet houden en de mensen tevreden weer de deur uit laat gaan. Zelfs de grootste mopperaar komt dan weer terug!

8. De bediening maakt of breekt de avond
Stel je eens voor; de kok heeft zijn uiterste best gedaan in de keuken om er iets moois van te maken. Het gerecht is -zo vindt hij zelf – eigenlijk een kunstwerkje. En dan nu de bediening: Te laat neemt hij het bord weg van de bar waardoor er warmte is verloren, tilt het bord iets te wild op waardoor de opmaak lichtelijk raakt verstoord, sloft sukkelend naar de tafel, zet het bord met zijn zwetende oksellucht en druppelend zweet van zijn voorhoofd op tafel en mompelt er iets bij van’ alsje…’ en weg is hij. Hij vergeet de wijnbestelling. Hoe zouden denk je de gasten dit vinden? Hebben ze nog een leuke avond? Ja misschien wel, maar niet dankzij jouw restaurantbeleving.

9. De bediening maakt zeker 50% uit van de beleving
Het hele plaatje moet kloppen. De gerechten, de wijnen of een lekker biertje, de sfeer in het restaurant, de verlichting, de temperatuur, de geuren enz. De bediening is geen sluitpost, integendeel, de bediening blijft de gasten het meeste bij. Het vormt misschien zelfs wel de sterkste indruk die mensen bij zich houden.

Vreemd dan toch dat juist op de bediening bij veel restaurants en hotels wordt bespaard!

10. De bediening zal altijd in de schaduw van de kok blijven staan
Natuurlijk gaan we hier niet ontkennen dat de kok er niet toe doet of minder moet worden gewaardeerd. Natuurlijk willen we lekker eten en genieten! En goed koken is een kunst, een vak.

Een Michelin steruitreiking zullen we verwacht ik niet krijgen voor de beste bediening. Maar misschien is het nog niet zo gek om hier iets voor in het leven te roepen.